Neuropedagogika w praktyce w Szkole Podstawowej nr 2 w Ozimku
„Zmień sposób patrzenia na edukację, zrozum jej prawdziwe znaczenie.”- Suli Breaks
We wrześniu 2014 r. grono pedagogiczne naszej szkoły podejmowało decyzje, gdzie i w jaki sposób się doskonalić oraz dokształcać. Wtedy „wpadł nam w oko” grant współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
o zaskakującym tytule: „Neuropedagogika- Neurony na rzecz ucznia i szkoły- przygotowanie nauczyciela do funkcjonowania w szkole XXI wieku”. Zaintrygował nas tytuł, a podjęcie decyzji ułatwił fakt, że większość zajęć odbędzie się w naszej placówce.
Tak oto w lutym 2015 roku wszyscy nauczyciele naszej szkoły ukończyli sześćdziesięciogodzinny kurs z neuropedagogiki. Czas spedzony na kursie nie był czasem zmarnowanym, gdyż dowiedzielismy się, że zmiany w szkolnictwie dążą ku temu, aby sklaniać uczniów do samodzielnego, kreatywnego rozwiązywania problemów, a nie tylko „wtłaczać” im do głów gotowe rozwiązania. „Ludzie sukcesu nie muszą mieć wyższego wykształcenia”- jak powiedział cytowany we wstępie Suli Breaks.
Nie trzeba nas było zachęcać do wprowadzania elementów neuropedagogiki w tok zajęć lekcyjnych, gdyż od lat stosujemy wiele takich metod i form na lekcjach. Nie ma w tym nic zaskakującego, ponieważ nauczyciele naszej placówki trzy lata temu brali udział w innym unijnym projekcie: „Czytanie- to jedna z bram do wolności”, gdzie wstępnie zapoznali się z zasadami neuropedagogiki i poznali kilka metod oddziaływania na możliwosci percepcyjne człowieka.
Wiele argumentów przemawia za tym, abyśmy wprowadzali w tok lekcji elementy neuropedagogiki realizując równocześnie podstawę programową kształcenia ogólnego. Nasze warunki lokalowe, mimo iż są skromniejsze niż w innych placówkach, są naszym atutem- budynek parterowy z jednym ciągiem komunikacyjnym. Zgrany zespół nauczycieli potrafi wymyślić i zorganizować dla uczniów naprawdę atrakcyjne zajęcia w bezpiecznych warunkach. Nasi uczniowie nie muszą spędzać wielu godzin w ławkach, ponieważ niewielkie zespoły klasowe pozwalają na zapewnienie odrobiny ruchu nawet podczas „poważnej” lekcji matematyki. Od kilku lat, jeśli letnia pogoda pozwala, prowadzimy zajęcia na świeżym powietrzu, a od tego roku szkolnego mamy do dyspozycji prawdziwą, letnią salę lekcyjną.
Staramy się nie wtłaczać naszych uczniów w sztywne ramy szkolnictwa i, na ile to możliwe, edukować młodych ludzi dla przyszłości. Zapraszamy do obejrzenia naszych zdjęć z zajęć z elementami neuropedagogiki na: www.sp2.ozimek.pl